Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

meine Freunde

23 May 2010

rindu papa......


kata orang wajah saya saling tak tumpah mcm mama waktu muda...tp kenapa kami banyak beza...



waktu kecil, saya suka sangat kucing, saya bela kucing,saya sayang sangat kucing tu..

tp, mama buang semua kucing saya, kata mama saya asthma,mana boleh bela kucing,

papa pujuk saya, papa tahu saya suka binatang,..papa belikan saya arnab...



dapat 5a upsr, saya nak masuk sekolah asrama penuh,cikgu kata budak 5a mesti dpt masuk asrama,

tp mama tak bagi, mama kata saya tak boleh berdikari,semua benda nenek buat..tp saya berdegil...

saya masuk asrama, mula2 saya homesick sangat, saya hampir give up..

papa pujuk saya,papa cerita kisah hidup dia..papa sejak kecil
tiada mak ayah..ada abang tapi abang tak suka..hidup menumpang kasih...saya sedih dengar kisah papa, saya kuatkan semangat..




waktu kat asrama, bila balik rumah,saya selalu gaduh ngan mama, bila gaduh, saya cakap saya tak nak balik rumah lagi,

waktu hantar saya ke sekolah, papa akan pujuk saya lagi..kata papa,mama sayang kakak..kakak jangan la tak balik..saya nangis..



habis form 5, saya nak ambil veterinar..tapi mama tak bagi, kata mama,veterinar tak menjamin masa depan,

papa sokong saya, papa kata kalau itu yang kakak minat, teruskan...

tp saya tak dapat veterinar, saya dpt law..
saya tak sedih, sebabnya saya sendiri yang letak law sebagai pilihan...



saya suka belajar law, tp waktu saya balik cuti sem waktu part one,

papa selalu marahkan saya..papa marah saya bergayut telefon sampai pagi,
papa marah saya jumpa kawan2 lelaki kat rumah saya,

tiba2 papa garang dengan saya..saya memberontak, kenapa semua yang saya buat tiba2 jadi tak kena????



tak sangka, itu tanda papa tinggalkan saya selama-lamanya...

saya ingat lagi time saya ckp ngan papa sebelum papa pergi..
saya mintak duit,mama bagi 200 tapi papa masuk kan 100,
saya tanya, kenapa masuk duit sikit??
papa cakap cukup la duit tu..tunggu papa kaya, papa tambah lagi...
saya gelak2 sambil cakap, entah bila papa akan kaya...
papa cakap tunggu...



habis prelaw, saya nak sambung law..kalau boleh di uitm,
tapi saya dapat law uum, mula2 saya sedih..
tp lepas tu saya dah ready nak pergi,saya kemas semua barang2 dlm beg,
seminggu sebelum daftar ke uum,mama cakap nak buat rayuan masuk law uitm..
saya ikut cakap mama, biarpun time tu agak memberontak..
sebabnya, mcm mana mama boleh konfem2 saya dapat law uitm??



saya tak dapat law uitm, tp dapat admin science uitm,so terpaksa pergi kedah..
kalau ambek law uum pun kan kat kedah jugak..
saya tak nak pergi..saya tak nak admin.,..saya nak law.........

mama pujuk saya suruh pergi..semua saudara mara pun suruh saya pergi...
kata mereka, nanti baru tukar balik ambik law...
kan dah rugi tahun..

tp bila repeat muet, saya x leh sambung law uitm..
kawan tanya, "ko x nk mintak law uum balik ke??"
ntah, saya dah malas..saya dah rugi tahun..
sampai sekarang, saya tak suka admin...

tp,saya dah takde orang yang selalu pujuk saya....



cuti sem, saya kerja..jusco mid valley..

mama tak bagi,katanya duit bukan segala-galanya..

tp, kita memang perlu duit..

disebabkan status rayuan ke uitm,saya x dpt ptptn..
semua mama kena tanggung selama setahun..
sebab itulah saya nekad jugak untuk kerja..
saya guna duit gaji untuk bayar yuran uitm dan sewa rumah,
dpt ptptn, saya bagi mama 2/3...




sekarang cuti sem lagi...

tp mama tetap tak bagi saya kerja...
kata mama, "kakak sakit baru lepas accident..berehat aje kat rumah"...
tp mama tak faham...

saya sunyi...
mama kerja dan belajar..kekadang tak balik rumah...
adik2 ambik spm dan upsr..
yg spm selalu keluar rumah..dah mcm chipsmore..kejap ada kejap takde...
yg upsr plak,kelas sampai malam...
saya kat rumah sorang2...
hari2 bercakap dengan komputer...
untuk apa saya di rumah, kalau sekadar untuk bercakap sorang2??



degil kah saya bila saya minta nak bekerja??

skrg semua benda nak pakai duit...

saya nak bayar saman,saya tak sedap hati sebab kereta mama rosak teruk sebab saya accident, saya kena bayar duit sewa rumah, makan minum,transport, topup dan barang2 keperluan saya..

jadi, salahkah saya???



saat ni,saya rasa rindu sangat2...

rindu kat orang yang selalu pujuk saya, dan nasihat saya dengan lemah lembut...
seingat saya, papa tak pernah peluk cium saya melainkan sekali je..waktu saya dpt 5a trial upsr..
papa jugak tak pernah pukul saya...
tapi,papa selalu ada dengan family...

waktu sy cuti lepas form 5,saya kat rumah je melainkan hari2 belajar memandu..
bangun je tido, papa akan tanya,"awak makan apa dah hari ni??
papa akan belikan makanan..
bila saya masak, biarpun hanya ikan goreng, dan kadang2 tu,x sedap pun..papa mkn jugak..
papa belikan saya arnab buat teman saya kat rumah bila mama kerja dan adik2 sekolah..



sekarang,arnab saya dah takde..papa pun takde....
saya sunyi sangat2..
saya sebenarnya tak marah kalau mama nak kahwin lain..

tp, saya terfikir, adakah dia akan setanding papa saya??
takde sape dapat ganti tempat papa kat hati saya...

saya rindu papa sangat2....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...